Dine rettigheter - Den nye oplysnignspligt
Før inngå en avtale på et produkt eller en ikke-finansiell SERVICE, handelsmann hvis avtalen inngått utenfor den næringsdrivendes lokaler eller på avstand, en klar og enkel måte å gi forbrukerne informasjon om følgende:
- Produkt- eller tjeneste viktige egenskaper i et omfang som tilsvarer det medium og til varene eller tjenestene er levert.
- Traderens identitet og den fysiske adressen der de sysselsatte er etablert, og en hvilken som helst telefon, faks og e-post adresse.
- Der det er hensiktsmessig, identiteten og den fysiske adressen til den næringsdrivende som handlet på vegne av.
- Den fysiske adressen til den næringsdrivendes lokaler og, eventuelt adressen til forretningssted til den næringsdrivende som handlet på vegne av, hvis det er forskjellig fra den adressen som er oppgitt i samsvar med punkt 3 og som forbugeren kan klage .
- Samlet pris for varene elelr tjenester har blitt gitt, inkludert skatter, eller dersom varen eller tjensteydelsens natur at prisen kan ikke rimlighed beregnes på forhånd, for å på hvilken måte prisen er beregnes, og eventuelt alle ekstra frakt, levering eller porto og eventuelle andre kostnader, eller der disse kostnadene kan ikke rimlighed beregnes på forhånd, en uttalelse som kan oppstå slike merkostnader.
- De samlede utgifter per. oppgjørsperiode der det er tidsudbestemte avtaler eller abonnementsavtaler, inkludert de totale månedlige utgifter er betalt et fast beløp, eller hvor de totale kostnadene kan ikke beregnes på forhånd, informasjon om hvordan prisen skal beregnes.
- Eventuelle kostnader til forbruker ved hjelp av fjernkommunikasjon for inngåelse av kontrakten, dersom beregnet annet enn tariff base rate
- Vilkår enn ville betaling, levering, ytelse, tidspunktet da trad forplikter seg til å levere varene eller yte tjenester har blitt gitt, og der det er aktuelt, handelsmann praksis for håndtering av klager.
- Hvorvidt det er en angrerett, og eventuelt forhold, frist og rutiner til å trekke referert. §20, samt standard trekkskjema i vedlegg 3 i loven.
- Hvor angreretten ikke gjelder, se. § 18, punkt 2 og 3, at forbrukerne ikke vil være i stand til å trekke seg.
- Der det er relevant, under hvilke omstendigheter forbrukeren mister sin angrerett
- Der det er aktuelt, må forbrukeren betale kostnadene for å returnere varene i tilfelle tilbaketrekking og for distanse kontrakter, hvis varen etter sin art ikke kan være retur av vanlig post, kostnadene ved å returnere varen.
- Til forbruker ved tilbaketrekning fra en tjensteydelsesaftale hvis samsvar med samtykke fra forbrukeren utrykkelige forespørsel startes under tilbaketrekningen perioden, må betale de trader rimelige kostnader i henhold til §25 ledd.1 og 2.
- Kjøpe loven mangel regler kan gjelde.
- Der det er hensiktsmessig, etter-salg kunde assistanse og forholdene disse, etter salg service og kommersielle garantier.
- Relevante retningslinjer og eventuelt informasjon om hvordan kopier av noe som kan gis.
- Der det er hensiktsmessig, varigheten eller ubestemt varighet eller foraftaler forlenges automatisk, vilkårene for å heve avtalen.
- Der det er aktuelt, minimum varighet av forbrukerens forpliktelser etter avtalen.
- Der det er aktuelt, innskudd eller andre finansielle garantier, må forbrukeren betale eller gi på forespørsel fra operatør og betingelser.
- Der det er aktuelt, funksjonalitet, inkludert gjeldende tekniske beskyttelsestiltak for digitalt innhold.
- Der det er relevant, bør det digitale innholdet evne til å fungere sammen med maskinvare og programvare, i henhokld til hva den næringsdrivende er klar over eller rimlighed har kjent.
- Der det er relevant, mulighet for anke og eventuelt prosedyrer for klage.
Har de spørsmål om de nye forbrukerforhold, er de velkomne til å ta kontakt.